AktualnościNowości

Wizz Air pomógł zamknąć jedną z najstarszych baz w Europie? Linia rezygnuje po 72 latach latania!

Od października Alitalia zamknie swoją bazę i ostatnią trasę na mediolańskim lotnisku Malpensa. Włoski przewoźnik był tam obecny nieprzerwanie od 1948 roku!

 

To symboliczny koniec pewnej epoki – jeszcze całkiem niedawno Alitalia latała z Malpensy do Nowego Jorku czy Tokio, jednak wcześniej zawiesiła większość tras, a teraz przyszedł czas na ostatnie połączenie – trasę krajową z Mediolanu do Rzymu. To flagowe połączenie włoskiego przewoźnika, które jednak w ostatnich miesiącach w wyniku pandemii koronawirusa nie cieszyło się dużym powodzeniem i zostało zredukowane ledwie do 2 lotów dziennie. Od 1 października trasa ta zostanie zawieszona na stałe i jednocześnie Alitalia kompletnie opuszcza drugie największe lotnisko we Włoszech.

Jednocześnie przewoźnik będzie teraz operował z mniejszego, ale położonego nieco bliżej centrum miasta, lotniska Linate, skąd Alitalia będzie wykonywała przede wszystkim loty krajowe, ale też kilka połączeń międzynarodowych. Włoskie media komentują decyzję o wycofaniu się z Malpensy w kategorii szoku, zważywszy na długą historię włoskiej linii i lotniska. Decyzję negatywnie oceniają też władze Lombardii, które liczą, że szefostwo Alitalii przemyśli jeszcze ten krok, a linia wróci na Malpensę. Z drugiej strony trudno temu ruchowi odmówić logiki: znajdująca się od dawna na granicy bankructwa Alitalia będzie przechodziła kolejną restrukturyzację, w ramach której przewoźnik zredukuje zatrudnienie i znacząco zmniejszy flotę – ma ona liczyć jedynie 30 samolotów. Jednocześnie przewoźnik dostanie po raz kolejny wielomilionową pomoc publiczną, dzięki której będzie jeszcze w stanie latać.

Z drugiej strony – to chyba znak czasów, bo opuszczenie przez Malpensę Alitalii zbiega się w czasie z poważną ekspansją linii Wizz Air na tym lotnisku. Węgierska linia już w lipcu otworzyła na Malpensie bazę z 5 samolotami i otworzyła stąd 20 nowych połączeń, a kilka dni temu “landrynka” dodała do swojej siatki trasy krajowe – od 1 października przewoźnik planuje latać do Katanii i Palermo. Przy tak dużej ekspansji taniej linii nie dziwi, że Alitalia nie podejmuje rękawicy.

Lotnisko Malpensa jest drugim największym portem lotniczym we Włoszech. W 2019 roku obsłużyło 28,8 mln pasażerów.

źródło: fly4free.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *