Ryanair świętuje: po jego interwencji 2 duże linie nie dostaną ponad 20 mld PLN pomocy!
Sąd UE unieważnił w środę zgodę Komisji Europejskiej na udzielenie pomocy publicznej holenderskiej linii KLM i portugalskiemu przewoźnikowi TAP. Decyzję KE zaskarżył irlandzki Ryanair, który nie ukrywa swojej radości z takiego obrotu sprawy.
Pandemia koronawirusa uderzyła we wszystkie linie lotnicze w Europie i praktycznie od razu po zawieszeniu lotów większość krajowych przewoźników zwróciła się do rządów swoich państw o wielomiliardowe pożyczki strasząc, że w przeciwnym wypadku dojdzie do fali bankructw. Takim praktykom mocno sprzeciwił się Ryanair, który skarżył praktycznie każdą decyzję Komisji Europejskiej, która hurtowo akceptowała te wnioski. I po kilku nieudanych próbach można powiedzieć, że w końcu odniósł sukces.
Jak bowiem czytamy w depeszy PAP, sąd UE w Luksemburgu unieważnił decyzję Komisję Europejskiej w sprawie holenderskiej pomocy publicznej dla linii KLM w związku z pandemią koronawirusa z powodu nieodpowiedniego uzasadnienia. Z podobnych powodów sędziowie unieważnili też zatwierdzenie przez KE pomocy państwowej dla portugalskiej linii TAP. Zgodnie z pierwotnym planem KLM mial otrzymać w sumie 3,4 mld EUR, a TAP – 1,2 mld EUR, czyli w sumie chodzi o ponad 20,7 mld PLN pomocy publicznej.
Ryanair nie kryje zadowolenia z obu wyroków.
– Jednym z największych osiągnięć Unii Europejskiej jest stworzenie wspólnego rynku lotniczego. Ale zgoda Komisji Europejskiej na pomoc publiczną dla Air France-KLM i TAP była niezgodne z fundamentalnymi zasadami prawa UE i przeciwna procesowi liberalizacji transportu lotniczego, ponieważ nagradzała nieefektywność i tworzyła niesprawiedliwą konkurencję. W czasie pandemii COVID-19 państwowe linie lotnicze otrzymały ponad 30 mld EUR dyskryminującej innych przewoźników pomocy publicznej – czytamy w komunikacie prasowym Ryanaira.
– Jeśli sądy UE nie powstrzymają tego procesu, pomoc publiczne zdestabilizuje unijny rynek lotniczy na dekady. Jeśli Europa ma wyjść z kryzysu ze wspólnym rynkiem, linie lotnicze muszą ze sobą rywalizować na sprawiedliwych warunkach. Dzisiejszy wyrok dotyczy 2 z ponad 20 apelacji złożonych przez Ryanaira – informuje linia.
Ryanair skrupulatnie wylicza też w komunikacie, jaką pomoc publiczną otrzymały konkretne linie: w przypadku linii Air France-KLM to 14,4 mld EUR, linie z Lufthansa Group – 11 mld EUR, Alitalia – 3 ,5 mld EUR, SAS – 1,3 mld EUR, Finnair – 1,2 mld EUR, Condor – 600 mln EUR, Air Europa – 500 mln EUR, LOT – 650 mln EUR, Norwegian – 800 mln EUR.
Dodajmy jednak, że decyzja sądu nie oznacza, że obie linie będą musiały zwrócić wszystkie pieniądze, które już otrzymała. Decyzja sądu ma bowiem charakter wstępny, a cała sprawa wróci teraz do Komisji Europejskiej, która może np. poprosić Holandię i Portugalię o uzupełnienie wniosków aplikacyjnych.
źródło: fly4free.pl