AktualnościNowości

Problemy turystów Neckermanna. Są wyrzucani lub zatrzymywani w areszcie hotelowym!

Najgorsza sytuacja jest w Tunezji, Turcji i na Majorce. Turyści są wyrzucani z hoteli lub zatrzymywani w areszcie hotelowym – przekazała Izabela Stelmańska z mazowieckiego urzędu marszałkowskiego podczas konferencji poświęconej upadłości biura podróży Neckermann. Obecnie na wakacjach przebywa 3600 klientów biura.

W związku z wycieczkami organizowanymi przez Neckermann Polska na całym świecie jest ok. 3600 turystów w 29 krajach – oświadczył w środę wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk.

Neckermann Polska zapowiedział wcześniej, że w najbliższych dniach zarząd spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości.

MSZ uspokaja

Szynkowski vel Sęk poinformował w środę na konferencji prasowej, że z informacji resortu wynika, iż ogółem wszystkich polskich turystów przebywających w związku z wycieczkami organizowanymi przez Neckermann Polska na całym świecie jest ok. 3600 w 29 krajach.

„Z tej bardzo dużej liczby problemy dotykają stosunkowo niewielkiej grupy osób. Do nas do MSZ wpłynęło do tej pory kilkanaście zgłoszeń o problemach turystów z kilku krajów” – poinformował.

Jak dodał, każde takie zgłoszenie może liczyć na wsparcie dyplomatyczno-konsularne. „Konsulowie zostali zobowiązani do udzielania możliwie szerokiego wsparcia w odpowiedzi na problemy zgłaszane przez polskich turystów” – podkreślił.

Rzeczniczka MSZ Ewa Suwara zapewniła, że „polska służba dyplomatyczno-konsularna zrobi wszystko, co w naszej mocy, żeby pomóc wszystkim turystom obecnym za granicą”.

„Turyści wyrzucani z hoteli”

„Turyści są wyrzucani z hoteli lub przebywają w areszcie hotelowym – nie mogą wychodzić na zewnątrz” – powiedziała podczas środowej konferencji prasowej zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego woj. mazowieckiego Izabela Stelmańska.

Stelmańska powiedziała, że najgorsza sytuacja jest w Tunezji i Turcji oraz na Majorce. „Tutaj będą skierowane główne siły, będziemy się głównie skupiać na tych destynacjach” – mówiła.

„Największe problemy są na Majorce, ponieważ to była destynacja związana głównie z pobytem turystów brytyjskich. Poza tym Turcja, Tunezja. Wiem, że wieczorem w Egipcie były jeszcze regulowane płatności przez Neckermann Polska, żeby turyści mogli spokojnie przenocować. Na bieżąco na pewno będą do nas spływały informacje zarówno od hotelarzy, jak i turystów przebywających poza granicami” – powiedziała Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego.

Neckermann Polska sprzedał 14 tys. wycieczek na zimę

Stelmańska dodała, że na zimę Neckermann Polska sprzedał już 14 tysięcy wycieczek. Te wyjazdy na pewno się nie odbędą – stwierdziła.

Jak podkreśliła, poszkodowani turyści mogą zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego po pieniądze. 

„Od lipca prawo polskie się zmieniło, zostaliśmy dostosowani do dyrektywy unijnej. Zmiana polega na tym, że środki z gwarancji ubezpieczeniowej mogą być przeznaczone w pierwszej kolejności na powrót turystów do kraju, na utrzymanie turystów na miejscu, opłacenie i dokończenie ich pobytu, jak również te środki, które nie zostaną wykorzystane, pokrywane są z gwarancji. Do tego akurat, jeżeli mówimy o Neckermannie, będą dwie gwarancje uruchamiane, dlatego że ci, którzy podpisywali umowy w 2018 roku, chronieni są gwarancją, która obowiązywała w 2018, osoby które podpisywały umowy w 2019, tam jest nowa gwarancja wystawiona, która obowiązywała od 1 stycznia 2019” – poinformowała.

Pierwsza gwarancja jest wystawiona na 30 mln zł, druga na 25 mln zł. „Do tego, jeżeli będzie brakowało środków na tych gwarancjach ubezpieczeniowych, mamy turystyczny fundusz gwarancyjny jako drugi filar zabezpieczenia i zostanie on wtedy uruchomiony, jeśli zabraknie środków na gwarancjach ubezpieczeniowych” – oświadczyła.

„Jeżeli były przypadki, że turyści byli zmuszeni do zapłacenia samodzielnie za pobyt tam w hotelu, to oczywiście powinni posiadać za to fakturę, rachunek, jakieś potwierdzenie wpłacenia tych środków, będą mogli się ubiegać o zwrot z gwarancji ubezpieczeniowej tych środków, które wpłacili” – podkreśliła.

Co z turystami, którzy jeszcze nie wylecieli na wakacje?

Wiceszefowa ds. kultury i promocji turystyki Urzędu Marszałkowskiego pytana na konferencji prasowej, co z osobami, które wykupiły wycieczki, a jeszcze nie wyleciały z kraju, odpowiedziała: „Mogą się kontaktować z ubezpieczycielem Allianz Partners i po złożeniu takiego wniosku o wypłacenie roszczenia, które musi zawierać przede wszystkim oświadczenie o niewykonaniu umowy i potwierdzenie wpłaty tych środków i podpisaną umowę o świadczenie imprezy turystycznej”.

„Ubezpieczyciel zgodnie z obowiązującą ustawą ma 30 dni na wypłacenie roszczenia” – poinformowała zastępca dyrektora w Departamencie Kultury, Promocji i Turystyki.

Jak mówiła, urząd nie jest w stanie pomóc Polakom, którzy wykupili wycieczki w niemieckim oddziale Neckermanna – a tacy też się zaczęli zgłaszać.

Dodała jednak, że służby konsularne „mogą udzielić pomocy Polakom przebywającym poza granicami”. „Natomiast, jeżeli chodzi o nasze działania, dotyczą one tylko i wyłącznie klientów Neckermann Polska” – podkreśliła.

Wicemarszałek: Przejmujemy opiekę nad turystami

„Zgodnie z ustawą przejmujemy opiekę nad turystami – klientami biura Neckermann Polska” – poinformował z kolei wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk.

„Będziemy starali się zapewnić albo dokończenie pobytu, albo bezpieczny powrót do kraju” – oświadczył Raboszuk. 

Jak podkreślił, Neckermann przekazał już informacje o turystach i zaoferował daleko idącą współpracę. „Z czego, jak widać, się wywiązuje” – ocenił Raboszuk. 

Wicemarszałek podkreślił, że samorząd będzie wykonywał swoje zobowiązania i ma odpowiednie gwarancje firmy ubezpieczeniowej.

Turystka: Neckermann nas okłamał

– Neckermann nas nie informował o niczym. Mówił, że wszystko jest w porządku, że nie ogłoszą upadłości, że Neckermann Polska jest bezpieczny i mamy nic nie płacić w hotelu, i pozostać w pokojach. Z hotelu wyrzuciła nas policja i na własną rękę dojechaliśmy do Palma de Mallorca – powiedziała przebywająca na Majorce pani Agnieszka w rozmowie z TVN24.

Jak poinformowała, z hotelu została wyrzucona przez policję.

– Dzwoniliśmy do konsulatu. Nie odbierali, odrzucali połączenia. Informacje były po hiszpańsku. Kiedy w końcu dodzwoniliśmy się do konsulatu, powiedzieli, że możemy przypłynąć na kajaku do Barcelony, a z Barcelony będziemy mieć autobus do Polski, który jedzie dwa dni – relacjonuje pani Agnieszka.

Infolinia dla klientów Neckermanna

W związku ze złożeniem przez biuro podróży Neckermann Polska Marszałkowi Województwa Mazowieckiego oświadczenia o niewypłacalności urząd przygotował dla klientów tego biura specjalne infolinie. Informacje można uzyskać pod numerami telefonów: +48 22 597 95 24, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45 lub +48 22 597 95 41.

Wszystko przez bankructwo Thomasa Cooka

W piątek władze największego, a zarazem najstarszego biura podróży Thomas Cook, poinformowały, że znalazło się ono na skraju bankructwa. W poniedziałek firma ogłosiła upadłość. W biurach spółki Thomas Cook na całym świecie pracuje 22 tys. osób, z czego 9 tys. w rodzimej Wielkiej Brytanii. Działająca w 16 krajach świata firma obsługiwała 19 mln turystów rocznie. Thomas Cook to firma-matka Neckermann Polska.

źródło: interia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *