AktualnościNowości

Ponad 4 mln EUR kary dla Ryanaira. Za brak zwrotów za bilety

Włoski urząd antymonopolowy zdecydował o nałożeniu gigantycznej kary na linię Ryanair. Irlandzka linia będzie musiała zapłacić 4,2 mln EUR (czyli blisko 19 mln PLN) za nieuczciwe praktyki konsumenckie. Chodzi o problemy ze zwrotami za bilety, które zostały odwołane w wyniku pandemii koronawirusa.

Gdy nadszedł największy kryzys w branży lotniczej w historii, a loty niemal na całym świecie zostały wstrzymane, wiele linii lotniczych wiło się i kombinowało jak mogło, by nie zwracać pasażerom pieniędzy za odwołane loty lub maksymalnie je opóźnić. Początkowo jednym z przewoźników, na których najbardziej narzekali pasażerowie był Ryanair, który podchodził do tematu na zasadzie „na razie nie oddamy pieniędzy i nic nam nie zrobicie”. Z czasem jednak sytuacja znacząco się poprawiła, a Ryanair zmienił podejście, wziął się ostro do pracy i wdrożył wiele rozwiązań, by jednak uporać się z milionami zwrotów, które zostały opóźnione.

Teraz jednak przyjdzie mu za te problemy słono zapłacić. Włoski urząd antymonopolowy (AGCM) nałożył aż 4,2 mln EUR kary na Ryanaira za „nieuczciwe praktyki”. O co konkretnie chodzi? Przede wszystkim o zwroty środków w formie voucherów, a nie przez zwrot pieniędzy. Ryanair nie jest jednak jedyną linią, która musi zapłacić karę nałożoną przez Włochów. Z tego samego powodu Volotea otrzymała karę w wysokośći 1,4 mln EUR, a easyJet – 2,8 mln.

– Konsumentom dostarczano wprowadzające w błąd i wymijające informacje o ich prawach, a uznanie zwrotu pieniędzy zostało utrudnione i opóźnione za pomocą metod i procedur mających na celu skłonienie, a w niektórych przypadkach nawet zmuszenie konsumenta do wyboru i / lub zaakceptowania voucherów zamiast zwrotu pieniędzy – podsumował urząd.

W przypadku Ryanaira kara dotyczy również „wprowadzającej w błąd kampanii reklamowej”, w której irlandzka linia informowała o możliwości darmowej zmiany lotu. Trzeba bowiem pamiętać, że Ryanair faktycznie zniósł opłatę administracyjną za samą usługę zmiany, jednak nadal należy wyrównać różnicę w cenie między starym a nowym biletem. Rzadko więc – szczególnie w przypadku promocyjnych biletów – zmiana jest faktycznie darmowa.

W kontekście wszystkich firm wzięto również pod uwagę inne uchybienia – np. brak zapewnienia posiłku pasażerom opóźnionych i odwołanych lotów czy tworzenie trudności w wykorzystaniu voucherów.  

źródło: fly4free.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *