AktualnościNowości

Pierwszy kraj w świecie chce zakazać liniom ściągania dodatkowych opłat za bagaż od pasażerów!

Brazylijscy posłowie przygotowali projekt przepisów, w ramach których linie lotnicze miały znieść dodatkowe opłaty za bagaż podręczny i nadawany na trasach krajowych i międzynarodowy. Projekt niespodziewanie zawetował prezydent tego kraju Jair Bolsonaro, jednak sprawa nie jest jeszcze przesądzona.

Dodatkowe opłaty za bagaż nadawany czy podręczny to jedno z abecadeł działalności tanich linii lotniczych. Dzięki nim są one w stanie zaoferować tańsze bilety (przynajmniej w teorii) pasażerom, którzy nie potrzebują dodatkowo płatnych ekstra usług. W zdecydowanej większości krajów świata takie prawidła nie budzą żadnych emocji. Inaczej jest jednak w Brazylii, gdzie miejscowe władze toczą batalie o wprowadzenie zmian. A przede wszystkim: zniesienie dodatkowych opłat za bagaż w liniach lotniczych. Tak, aby każdy pasażer na trasie krajowej i międzynarodowej mógł zabrać ze sobą w cenie biletu dużą walizkę.

Nowe przepisy zostały przegłosowane w brazylijskim parlamencie, jednak nieoczekiwanie zawetował je prezydent kraju Jair Bolsonaro. Stwierdził on, że wprowadzenie takich zmian może doprowadzić do „podniesienia cen biletów i złamania międzynarodowych regulacji”. Sprawa jest jednak znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać.

Najważniejszą sprawą jest to, że możliwość wprowadzenia dodatkowych opłat za bagaż została wproadzona w Brazylii w 2017 roku. I to właściwie kluczowa kwestia dla polityków. Wypominają oni bowiem liniom lotniczym kłamstwo. Twierdziły one bowiem, że dzięki temu rozwiązaniu będą w stanie mocno obniżyć ceny biletów. Tymczasem z danych brazylijskiego Senatu wynika, że mimo wprowadzenia możliwości dodatkowych opłat za bagaż, ceny biletów lotniczych w Brazylii rosły. W 2019 roku średnio o 8 procent, w 2021 – aż o 20 procent.

Stąd chęć ponownego zakazania stosowania dodatkowych opłat za bagaż, czemu mocno sprzeciawiają się linie lotnicze.

– Od 2017 roku, gdy wprowadzono te regulacje, liczba pasażerów latających samolotami znacznie wzrosła. Obecnie liczba pasażerów wynosi ok. 90 procent w stosunku do okresu sprzed pandemii. Cofnięcie tych zmian będzie miało negatywny wpływ na całą populację tego kraju, na próbującą się odrodzić gospodarkę i rozwój transportu lotniczego – komentuje Jose Ricardo Botelho, prezes stowarzyszenia linii lotniczych ALTA.

– Zgoda na obowiązkowe włączenie kosztów bagażu do taryf biletowych oznaczałoby cofnięcie procesu demokratyzacji rynku lotniczego – dodaje.

Prezydenckie weto nie oznacza, że pomysł brazylijskich posłów definitywnie nie wejdzie w życie. Sprawą ponownie zajmie się bowiem brazylijskie Kongres Narodowy.

źródło: fly4free.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *