AktualnościNowości

Ale kasa! Ile traci Ryanair na problemach z Boeingiem? To ogromne kwoty

70 mln PLN tylko w ciągu najbliższych trzech miesięcy, które jednak szybko może się zwiększyć do grubo ponad 230 mln PLN – tyle według wyliczeń portalu Simple Flying, traci Ryanair na przedłużających się problemach z uziemieniem Boeingów 737 MAX, przez co nie może odebrać nowych samolotów. A to naprawdę bardzo konserwatywne szacunki.

Przez globalne uziemienie MAX-ów cierpią linie lotnicze na całym świecie, m.in. LOT – jego 5 Boeingów 737 MAX 8 wciąż czeka uziemionych w Lublinie, nie wspominając już o tym, że narodowy przewoźnik zgodnie z harmonogramem już teraz miał otrzymać nowe maszyny. Jednak biorąc pod uwagę wielkość zamówienia, zdecydowanie największe kłopoty ma Ryanair. Irlandzka linia zamówiła w sumie aż 210 Boeingów 737 MAX 200 (135 potwierdzonych samolotów plus opcje na 75 kolejnych maszyn), a pierwszy egzemplarz tego typu miała odebrać w… kwietniu, czyli 8 miesięcy temu.

Teraz… w dalszym ciągu nikt nie wie, jak długo potrwa globalne uziemienie MAX-ów – parkingi przed fabrykami Boeinga pękają już w szwach, a sam amerykański producent rozważa nawet tymczasowe wstrzymanie produkcji. A Ryanair? Ryanair zaczął szacowanie strat, czego wyrazem jest zamykanie nierentownych tras i baz operacyjnych

W ostatnich dniach pisaliśmy o zamkniętych bazach w Norymberdze i Sztokholmie, a także innych cięciach, które dotknęły też tras z Polski. Najmocniej zabolą one pasażerów, którzy planowali lecieć Ryanairem do Chorwacji – irlandzka linia opóźni bowiem start tras z Gdańska, Poznania i Krakowa o miesiąc, co oznacza, że wystartują one dopiero na początku maja. A może się okazać, że to dopiero początek, bo w dalszym ciągu nie wiemy, kiedy MAX-y wzbiją się w powietrze. W tej sytuacji otwarte jest pytanie o to, ile stracą na tym linie lotnicze? Serwis Simple Flying przygotował bardzo ciekawą, ale też… dość przerażającą symulację, która pokazuje, ile pieniędzy może tracić Ryanair.

Ponad 3200 PLN na jednym locie!

Zacznijmy od początku: gdyby wszystko poszło zgodnie z planem, Ryanair startowałby w przyszłorocznym letnim rozkładzie lotów z 58 Boeingami 737 MAX 200. Już teraz wiemy, że to nierealne: jeszcze niedawno Ryanair liczył, że do lata otrzyma 20 MAX-ów, kilka dni temu zrewidował nawet tę prognozę i liczy już “tylko” na 10 nowych samolotów. Na tym (mimo wszystko optymistycznym) założeniu portal Simple Flying oparł swoje wyliczenia. I wyszło mu, że na każdym locie, który Ryanair latem będzie wykonywał na “starym” 737NG, zamiast na “nowym” MAX-ie, przewoźnik będzie zarabiał o ponad 830 USD mniej (ponad 3210 PLN). Jak? To głownie zasługa bardziej wydajnych silników i innych elementów, dzięki którym MAX 200 spala mniej paliwa. Drugi element to 8 dodatkowych foteli, dzięki którym Ryanair… zarabia dodatkowe pieniądze na pasażerach (Simple Flying obliczył tę wartość na podstawie średniej wartości biletu oraz usług dodatkowych kupowanych przez pasażerów, które są dostępne w raportach finansowych Ryanaira).

Teraz przechodzimy do bardziej szczegółowych wyliczeń. Serwis powołuje się tu na serwis Airtravel genius, według którego samolot Ryanaira statystycznie “pracuje” przez 9,1 godziny dziennie, wykonując w tym czasie 5 rejsów. Zakładając (wciąż optymistycznie), że Ryanair będzie dysponował latem tylko 10 MAX-ami (z planowanych 58), oznacza to, że w ciągu pierwszych 3 miesięcy sezonu letniego przewoźnik może stracić nawet 18 mln USD (ok. 70 mln PLN), czyli… ok. 2 procent swojego zysku w minionym roku fiskalnym! A to jednak i tak optymistyczna prognoza, bo gdyby Ryanair miał nie otrzymać żadnego MAX-a np. do końca września 2020 roku, jego strata na uziemieniu tych samolotów wyniosłaby nawet 60 mln USD!

I… to też nie są przecież wszystkie koszty, bo trzeba do tego doliczyć choćby koszty przedłużenia leasingów starszych maszyn czy większe koszty załóg. Oraz zawieszone trasy i zmniejszone częstotliwości lotów, które przecież też przekładają się na kolejne, liczone w milionach, utracone przychody.

źródło: fly4free.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *