“Zaszczep się i leć”. Kontrowersyjna reklama Ryanaira zakazana w 2 krajach!
– Reklama Ryanaira “Zaszczep się i leć” nie powinna być więcej emitowana w takiej formie – orzekł brytyjski Advertising Standards Authority. Tego samego zdania jest jego odpowiednik w Irlandii. Co na to Ryanair? Linia twierdzi, że werdykt jest bezpodstawny, ale zastosuje się do niego.
O kontrowersyjnej kampanii Ryanaira pisaliśmy miesiąc temu – przewoźnik zachęcał w niej, aby zacząć planować i rezerwować bilety na wakacyjne wyjazdy, bo szczepionki już niedługo będą dostępne. W efekcie do czasu planowanej podróży wielu ludzi zdąży się zaszczepić, a powrót do względnej normalności i latania będzie możliwy już od okolic Wielkanocy. Kampania wzbudziła duże kontrowersje – w samej Wielkiej Brytanii do organu zajmującego się reklamami, czyli ASA, wpłynęło ponad 1600 skarg od zdenerwowanych widzów.
I po kilkunastu dniach ASA orzekła – reklama Ryanaira w takiej formie, w jakiej była zaprezentowana nie może być emitowana.
Jakie jest uzasadnienie? Najważniejszy zarzut był taki, że wielu pasażerów mogło zostać zmylonych przez zwrot “zaszczep się i leć”. W efekcie – jak twierdzi ASA – mogłoby powstać mylne wrażenie, że niezbędnym warunkiem podróży jest zaszczepienie się.
Podobna jest argumentacja organizacji Advertising Standards Authority for Ireland, czyli ASAI, która wydała podobne orzeczenie dla Irlandii.
W “Irish Times” czytamy o innych skargach od widzów, wśród których kluczową kwestią było wprowadzanie w błąd. Po pierwsze – nie ma żadnych gwarancji, że ludzie zaczną normalnie podróżować do Wielkanocy, a po drugie – w reklamie pojawiają się zdjęcia młodych, 20 i 30-letnich ludzi, którzy cieszą się odpoczynkiem. Tymczasem te grupy wiekowe będą ostatnie w kolejce do zaszczepienia, więc ich szanse na uzyskanie zastrzyku przed wakacjami i tak jest znikome.
W komunikacie irlandzkiej linii czytamy, że Ryanair nie zgadza się z wyrokami, ale zastosuje się dla nich.
– Wyrok ASA jest sprzeczny z udanym wdrożeniem szczepień w Wielkiej Brytanii. I mimo tego, że jest on pozbawiony wszelkich podstaw, Ryanair zastosuje się do niego i nie będzie więcej emitował reklam “Zaszczep się i leć” – głosi komunikat.
źródło: fly4free.pl