Pracuj w przestworzach. Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?

Pilot – to brzmi dumnie. To jeden z najbardziej prestiżowych i pożądanych zawodów na świecie. Piloci obdarzani są ogromnym zaufaniem, cieszą się ogromnym podziwem i szacunkiem, ale zanim zostali pilotami, musieli przebyć długą, mozolną drogę. Sprawdziliśmy, co trzeba zrobić, żeby móc pilotować samolot pasażerski.

Żeby latać, trzeba mieć licencję. To dokument, dający uprawnienia pilota. A jego zdobycie to ciężka praca, nakłady finansowe, determinacja i stanowcze postanowienie, żeby nie poddać się po drodze – bo ta jest długa i wyboista. Obok licencji, pilot musi mieć cały pakiet określonych cech – zwłaszcza takich, które pozwolą mu udźwignąć na barkach ciężar stresu, z którym wiąże się nierzadko latanie. Ale cała ta ciężka praca daje także mnóstwo plusów – począwszy od wspomnianego podziwu otoczenia, przez poznawanie ciekawych ludzi, aż po odkrywanie dalekich krajów – które wprawdzie nie zawsze udaje się zobaczyć ze względu na brak czasu, ale czasem jest ku temu okazja. A teraz trochę dokładniej i po kolei…

Żeby latać, trzeba mieć licencję. To dokument, dający uprawnienia pilota. A jego zdobycie to ciężka praca, nakłady finansowe, determinacja i stanowcze postanowienie, żeby nie poddać się po drodze – bo ta jest długa i wyboista. Obok licencji, pilot musi mieć cały pakiet określonych cech – zwłaszcza takich, które pozwolą mu udźwignąć na barkach ciężar stresu, z którym wiąże się nierzadko latanie. Ale cała ta ciężka praca daje także mnóstwo plusów – począwszy od wspomnianego podziwu otoczenia, przez poznawanie ciekawych ludzi, aż po odkrywanie dalekich krajów – które wprawdzie nie zawsze udaje się zobaczyć ze względu na brak czasu, ale czasem jest ku temu okazja. A teraz trochę dokładniej i po kolei…

Zdrowie

Mówiąc oględnie – pilot musi być zdrowy. Należy przejść szczegółowe badania kardiologiczne, neurologiczne, laryngologiczne i okulistyczne. Niektóre mankamenty zdrowotne – na przykład wybrane wady wzroku są dopuszczalne, ale weryfikuje to lekarz.

Psychika

Proces weryfikacji obejmuje także szczegółowe badania psychotechniczne. Obejmują testy na refleks, spostrzegawczość, szybkość reakcji i wiele cech osobowości kandydata. Wywiad ze specjalistą pozwala stwierdzić, jak przyszły pilot reaguje na presję, nerwowe napięcie i jakie decyzje podejmuje w stresie. Podczas badań grupowych sprawdza się zaś umiejętności współpracy – pracy w zespole.

Zdobycie licencji

Pozytywne przejście badań to tylko połowa. Drugą połowę stanowi bowiem licencja. Bez niej nawet okazy zdrowia nie mają szansy na taką pracę. Rodzajów licencji w polskim lotnictwie cywilnym jest blisko kilkadziesiąt. Przeznaczone są w dużej mierze dla osób, które chcą latać, ale nie są zainteresowane lataniem zawodowo. Upraszczając, są trzy podstawowe typy licencji:

PPL – uprawnienia do latania rekreacyjnego w niezakłóconych warunkach atmosferycznych.
CPL – uprawnienia do latania zarobkowego.
ATPL – najwyższa kategoria w lotnictwie cywilnym, uprawnia do zawodowego pilotażu samolotów o masie powyżej 5700kg.

Gdzie zdobyć licencję?

W Polsce są tylko dwie szkoły publiczne, wydające licencje dla pilotów cywilnych. Jest to Politechnika Rzeszowska oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie. Można iść drogą alternatywną i pokusić się o zdobycie licencji w szkołach niepublicznych. Takie kursy są jednak bardzo długie i kosztowne, pochłaniają ogromne pieniądze. Ponadto, najwyższym stopniem, jaki można w nich uzyskać jest stopień pierwszego oficera.

Wieloetapowa edukacja

Kandydat na pilota musi pokonać daleką drogę, zanim usiądzie za wymarzonym sterem. Najpierw konieczne jest zdobycie licencji turystycznej. Szkolenie musi trwać aż do momentu uzyskania licencji zawodowej, ta zaś pozwala przystąpić do kolejnych etapów edukacji. Samo zdobycie uprawnień oznacza pozytywne zaliczenie egzaminu, który sprawdza wiedzę z kilkunastu przedmiotów – między innymi nawigacji, meteorologii, inżynierii samolotu i innych. Po zakończeniu mozolnego procesu nauki i zdobyciu wszystkich potrzebnych uprawnień, kolej na zdobycie pracy.

Rekrutacja do pracy

Proces rekrutacji do pracy w przypadku zawodu pilota nie polega na godzinnej rozmowie kwalifikacyjnej. Przewoźnik musi mieć pewność, że bardzo drogą maszynę oddaje w zaufane, pewne ręce. Po pozytywnym przejściu rozmów, rozpoczyna się pracę na stanowisku drugiego pilota. Przedtem zaś, pilot musi zaliczyć kurs pilotażu konkretnego modelu samolotu, na którym będzie latał – ten trwa średnio dwa miesiące.

I właściwie to jest koniec – koniec edukacji i początek wielkiej przygody. Nie oznacza to oczywiście spoczywania na laurach. Szkolić bowiem trzeba się całe życie. Regularne ćwiczenia umożliwiają powtarzanie rutynowych czynności, które w krytycznych momentach mogą zaważyć o sukcesie lotu i bezpieczeństwie pasażerów.

Zawód pilota, to wymagająca praca. Wymusza na kandydatach włożenie w edukację ogromnego wysiłku. I może nie jest to najlepsza wiadomość dla zainteresowanych, doskonałą jest za to dla nas – podróżujących samolotami. Świadomość jak doskonale wyszkolony człowiek siedzi za sterami samolotu, daje nam gwarancję bezpiecznego powrotu na ziemię.

Materiał powstał przy współpracy z portalem www.promocjelotnicze.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *