Koronawirus a podróże – wszystko co musisz wiedzieć, a bałeś się zapytać

Podróżowanie podczas epidemii koronawirusa może stanowić swego rodzaju wyzwanie. Linie lotnicze odwołują loty, wprowadzane są dodatkowe środki ostrożności na lotniskach i w samolotach. Co zrobić w takich nietypowych sytuacjach? Co przysługuje pasażerom, jeśli loty zostaną odwołane? Gdzie szukać wiarygodnych informacji? I jak zachować się na lotnisku i podczas lotu?

Czy powinieneś zrezygnować z podróży przez koronawirus?

Wszystko zależy od tego, gdzie planujesz lecieć, z kim, w jakim stanie zdrowia się obecnie znajdujesz i jakie masz doświadczenie. Przede wszystkim jednak powinieneś dobrze przemyśleć swoją decyzję, by swój wyjazd spędzić bez ciągłego stresu i strachu. Jeśli miejsce, do którego lecisz nie odnotowuje wielu przypadków zachorowań na koronawirusa, a ty będziesz spokojny i zadowolony, to nie ma powodów, by odwoływać podróż.

Nawet WHO nie zaleca zaniechania podróży lotniczych lub handlu. Swoją decyzję argumentuje następująco: W przeszłości mieliśmy okazję zaobserwować, że podobne działania są nieskuteczne. Dlatego nie mamy podstaw, by sądzić, że tym razem byłoby inaczej. Istnieją pewne wyjątki, gdy ewentualną podróż należy omówić z lekarzem, np. przed wyjazdem do północnych Włoch lub Wuhanu, czyli epicentrum epidemii. Dotyczy to zwłaszcza osób przewlekle chorych. Najważniejsze jest pamiętanie o myciu rąk i zachowywanie odpowiedniej odległości podczas kontaktów z innymi osobami, która wynosi ok. 1-2 m i można ją określić długością wyprostowanego ramienia.

Gdzie szukać informacji o sytuacji na świecie odnośnie koronawirusa?

W internecie krąży mnóstwo nieprawdziwych i wprowadzających w błąd informacji dotyczących koronawirusa. Dlatego warto sprawdzać źródła i skupiać się jedynie na tych najbardziej wiarygodnych. Poniżej znajdziesz kilka takich propozycji i międzynarodowych i polskich.

Gdzie szukać informacji o odwołanych lotach?

Najbardziej wiarygodne informacje dotyczące odwołanych lotów oferuje IATA (czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych). Pod wskazanym linkiem znajdziesz najświeższe dane. Oczywiście informacji możesz szukać również na stronach przewoźników. Oto kilka z najbardziej popularnych:

Co zrobić jeśli odwołali ci lot przez koronawirusa?

Jak wynika z Rozporządzenia (WE)261/2004 wybuch epidemii jest sytuacją nadzwyczajną zwalniającą przewoźnika od wypłaty odszkodowania za odwołany lot. Jednak pasażerowie mają prawo do zwrotu pieniędzy za bilet.

Zatem jeśli linie lotnicze zdecydowały się odwołać loty, to należy ci się zwrot kosztów poniesionych na zakup biletu. Każda linia ma inną politykę postępowania, dlatego warto zapoznać się z zasadami określonymi w Ogólnych Warunkach Przewozu i regulaminie danej linii. Możesz również skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem.

PLL LOT

W przypadku PLL LOT pasażerowie, którzy kupili bądź kupią swoje bilety przed 31 marca 2020 roku na podróże od 6 marca do 24 kwietnia zostaną uprawnieni do dokonania zmiany daty  podróży na loty do 31 grudnia 2020.

Lufthansa

Na wprowadzanie podobnej możliwości zdecydowała się także Lufthansa. Pasażerowie nie będą musieli płacić za zmianę rezerwacji biletów zakupionych od 6 marca do 31 marca 2020 roku. Będą mieli możliwość jednorazowej zmiany terminu podróży na dowolną datę przed 31 grudnia 2020 roku.

Ryanair

Pasażerowie mogą zmienić daty podróży lub otrzymać zwrot kosztów (albo punkty Travel Credit na podróż Ryanairem w ciagu najbliższych 12 miesięcy) tylko w przypadku lotów odwołanych przez linię. Wszyscy klienci, których loty zostały anulowane zostają powiadamiani e-mailem i SMS-em. Jeśli sam zdecydujesz się nie lecieć na trasie normalnie obsługiwanej przez przewoźnika, zwrot kosztów cię nie obejmuje.

Wizz Air

W przypadku lotów odwołanych przez przez Wizz Air, możesz otrzymać w zamian inny lot lub zwrot pieniędzy (na konto bankowe lub na kwotę powiększoną o 20% na konto Wizz Air). Natomiast jeśli zechcesz zwrócić bilet na obsługiwanych trasach (nie chcesz lecieć z obawy przed wirusem), nie otrzymasz zwrotu pieniędzy za bilet. Zwrot można otrzymać wyłącznie, jeżeli pasażer nie stawia się na lot z powodu nałożonej na niego obowiązkowej kwarantanny (przykładowo w hotelu). Przy czym musisz przedstawić dowód nałożenia na siebie kwarantanny.

Inni przewoźnicy

Zbliżone rozwiązania idące na rękę pasażerom wprowadziły także inne linie lotnicze, m.in. Emirates czy Qatar Airways.

Co jeśli sam zrezygnujesz z lotów?

Jeśli z własnej woli zdecydujesz się zrezygnować z podróży na trasie, na której loty normalnie się odbywają, nie należy ci się odszkodowanie ani zwrot kosztów. Możesz ubiegać się o zmianę daty podróży, jednak musisz się przygotować na dodatkowe koszty, ponieważ większość przewoźników pobiera dodatkowe opłaty za przebookowanie (chyba, że masz wykupiony pakiet flex). Niektórzy nie zezwalają nawet na anulowanie. Oczywiście nie dotyczy to linii lotniczych, które zniosły te opłaty, o czym mowa była wcześniej.

Czy możesz zrezygnować z wakacji wykupionych z biurem podróży?

Oczywiście, takie prawo ma każdy klient biur podróży. Jednak musisz sobie dawać sprawę z tego, że nie będzie to darmowe i nie odzyskasz całości poniesionych kosztów. Jedynie w przypadku podróży do Chin czy Włoch anulacja może się odbyć bezpłatnie, przy czym i tak lepiej dopytać o tę możliwość u sprzedawcy. 

W przypadku podróży w inne rejony świata, anulowanie wycieczki będzie kosztowne. W zależności od regulaminu biur podróży to kilka lub kilkanaście procent całej kwoty. Jeśli będziesz chciał zrezygnować z podróży koniecznie sprawdź swoją umowę. Być może wykupiłeś ubezpieczenie od kosztów zmiany rezerwacji, wtedy będziesz mógł po prostu zmienić termin wyjazdu bez opłat.

Oficjalne stanowisko Ministerstwa Rozwoju stanowi, że podróżni mogą bezkosztowo odstąpić od umowy dot. udziału w imprezie turystycznej, gdy np.: w miejscu, do którego się wybierają odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, w związku z czym loty do tego miejsca zostały odwołane, a stanowiły one istotny element imprezy turystycznej. Bezkosztowe odstąpienie od umowy to otrzymanie 100% zwrotu wpłat, ale bez dodatkowego odszkodowania.

Zwrot poniesionych wpłat można otrzymać też wtedy, gdy podstawowym elementem imprezy turystycznej jest udział w wydarzeniu kulturalnym (np. wizyta w muzeum) czy imprezie sportowej (np. meczu piłkarskim), które zostały odwołane z powodu odnotowanych przypadków zarażenia koronawirusem. Podróżny nie może natomiast bezkosztowo odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej wyłącznie z powodu przypadków zarażenia koronawirusem stwierdzonych w miejscu, do którego się wybierał.

Czy możesz odwołać zarezerwowany nocleg?

Jeśli zdecydujesz się na rezygnację z wyjazdu, oprócz biletów lotniczych pozostaną ci również do odwołania noclegi. Możesz to zrobić bez najmniejszego problemu, jeśli w twojej rezerwacji znajduje się opcja bezpłatnego anulowania. Część hoteli oferuje ją automatycznie, część nalicza za to zazwyczaj niewielką dopłatę, zatem sprawdź jak jest w twoim konkretnym przypadku. Jeśli natomiast nie wykupiłeś takiej opcji, to niestety może się okazać, że nie odzyskasz swoich pieniędzy lub zwrot będzie tylko częściowy (wszystko zależy od polityki hotelu).

Warto skontaktować się bezpośrednio z zarówno z hotelem jak i pośrednikiem. Booking i Airbnb w ostatnim czasie mocno szły na rękę klientom chcącym odwołać swoje noclegi w Chinach i Włoszech, a niektóre hotele również nie robią dużych problemów w przypadku anulowania pobytu.

Jak się zachować na lotnisku i podczas lotu podczas epidemii koronawirusa?

Z racji tego, że koronawirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową, przez bezpośredni kontakt z osobą zarażoną bądź przedmiotami, których dotykała, warto unikać najbardziej zatłoczonych miejsc na lotniskach. 

Zamiast odprawiać się w kiosku czy punkcie samoobsługowym, zrób to przez internet. Większość linii lotniczych ma swoje aplikacje, dzięki którym odprawisz się szybko i przyjemnie. A przede wszystkim bez kontaktu z ludźmi. Jeśli lecisz z bagażem rejestrowanym, musisz go zdać na stoisku linii. Wtedy możesz po prostu starać się nie dotykać kontuaru, a po wszystkim umyć ręce.

Zamiast drukować swoją kartę pokładową, miej przy sobie jej wersję elektroniczną. Twojego telefonu nikt nie będzie dotykał, wystarczy samemu zeskanować kod kreskowy z ekranu, w przeciwieństwie do papierowego odpowiednika, którego w swoich rękach będą mieli liczni pracownicy lotniska.

Podczas kontroli bezpieczeństwa, jeśli wymagane będzie zdjęcie butów, zawsze miej na sobie skarpetki. Nigdy nie chodź na boso! Już pomijając kwestię koronawirusa – po prostu jest to niehigieniczne. Pamiętaj także, by korzystać z jak najmniejszej liczby tac, na których będziesz kłaść swoje bagaże. Swoje osobiste rzeczy, w tym telefon, portfel czy zegarek włóż do osobnej torby przed skanowaniem. Unikniesz w ten sposób przeniesienia zarazków z tac na swoje rzeczy.

Jeśli planujesz kupować coś podczas oczekiwania na lot, zawsze płać bezdotykowo: czy to telefonem, czy kartą, czy zegarkiem. Płatności zbliżeniowe pozwolą ci uniknąć kontaktu z zarazkami zarówno z gotówki jak i z terminala.

Z kolei będąc już na pokładzie samolotu staraj się jak najmniej wstawać z siedzenia i chodzić po samolocie. A jeśli masz taką możliwość, wybierz miejsce przy oknie.

Co jeśli nie wpuszczą cię na pokład przez podejrzenie choroby?

Jeśli pasażer przejawia widoczne oznaki choroby, obsługa może nie wpuścić takiego człowieka na pokład. Wystarczy, że pracownik linii lotniczej uzna, że obecność takiej osoby na pokładzie zagraża zdrowiu innych. Oczywiście może się okazać, że to zwykła grypa, a nie koronawirus, jednak istnieje taka możliwość. Wtedy nie przysługuje prawo do odszkodowania, ale można ubiegać się o zwrot pieniędzy wydanych na bilet.

źródło: tanie-loty.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *