Co zrobić, jeśli tania linia lotnicza odwołała lot?

Ryanair odwołał do końca października ok. 2 tys. lotów. Problemy dotyczą także pasażerów lecących z i do Polski. Co musimy wiedzieć i na co zwrócić uwagę? Co może zrobić pasażer korzystający z usług tanich przewoźników w momencie skasowania danego połączenia?

O masowym odwołaniu lotów przez Ryanair pisaliśmy już na naszym portalu. Problemy zaczęły się w piątek 15 września. Potrwają łącznie przez sześć tygodni – do końca października.

Sprawdzajmy skrzynkę mailową

Warto sprawdzać swoją skrzynkę mailową – to właśnie tą drogą pasażerowie są informowani o odwołanych lotach. Czasami otrzymują SMS-y, ale podstawą kontaktu jest e-mail. Ponadto Ryanair w specjalnej zakładce na stronie podał już pełną listę odwołanych lotów do końca października.

Kontakt z przewoźnikiem

Spróbujmy się skontaktować z liniami lotniczymi. Ryanair sugeruje kontakt z centrum telefonicznym lub przez specjalny czat. Należy od razu zwrócić uwagę, że ów kontakt może być utrudniony z uwagi na sporą liczbę pasażerów, która może podejmować próby w tym samym momencie.

Zmiana terminu wylotu

Jeżeli nasz lot zostanie już odwołany, możemy samodzielnie zmienić datę w systemie rezerwacyjnym w ramach połączeń oferowanych przez Ryanaira. Ta opcja jest bezpłatna. Oczywiście na drodze mogą stanąć brak miejsc, odwołanie kolejnych lotów lub niewielka częstotliwość połączeń, ale warto spróbować.

Zwrot kosztów

Jeżeli całkowicie rezygnujemy z podróży, możemy ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów. Powinien on nastąpić w ciągu 7 dni. Wniosek składa się poprzez specjalny formularz na stronie internetowej Ryanaira.

Odszkodowanie

Prawa pasażerów gwarantuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Gwarantuje ono m.in. odszkodowanie za odwołany lot. Stawki wynoszą 250 euro (w przypadku lotów do 1500 km), 400 euro (loty na dystansie 1500–3500 km) lub 600 euro (loty dłuższe niż 3500 km). Z wnioskiem kierujemy się bezpośrednio do linii lotniczych. Jeżeli przewoźnik odmawia wypłaty odszkodowania, ewentualne reklamacje składa się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Wniosek o odszkodowanie składamy —>>>> TUTAJ !!!

Inne świadczenia w trakcie oczekiwania na lot

Można ubiegać się o refundację dodatkowych wydatków, które musieliśmy ponieść w związku z oczekiwaniem na samolot. Przewoźnik powinien zagwarantować wyżywienie, zakwaterowanie oraz umożliwić m.in. odbycie dwóch rozmów telefonicznych.

W trakcie oczekiwania na lot Ryanair sugeruje kontakt ze swoim personelem na lotnisku. Jeżeli przewoźnik uchyla się od swoich obowiązków, a my musimy ponieść dodatkowe koszty, koniecznie należy zgromadzić wszelkie możliwe rachunki i faktury za poniesione wydatki. To będzie później podstawą do dochodzenia ich refundacji.

Lot alternatywny

A jeśli musimy np. wrócić do kraju inną linią lotniczą, a to wiąże się z zakupem nowego biletu? Tu także istnieją podstawy do dochodzenia refundacji kosztów. Jeśli przewoźnik jej odmówi, pozostaje nam skarga do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

źródło : Business Insider Polska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *